Interview Tim Brackman
๐๐ง๐ญ๐๐ซ๐ฏ๐ข๐๐ฐ – ๐๐ข๐ฆ ๐๐ซ๐๐๐ค๐ฆ๐๐ง
โ๐๐ค ๐ฐ๐ข๐ฅ ๐ฅ๐๐ญ๐๐ง ๐ณ๐ข๐๐ง ๐๐๐ญ ๐ฆ๐ฎ๐ณ๐ข๐๐ค ๐๐ซ๐ญ๐จ๐ ๐๐จ๐๐ญโ
๐๐ช๐ฎ ๐๐ณ๐ข๐ค๐ฌ๐ฎ๐ข๐ฏ (1993) ๐ช๐ด ๐ท๐ช๐ฐ๐ญ๐ช๐ด๐ต ๐ฆ๐ฏ ๐ข๐ณ๐ต๐ช๐ด๐ต๐ช๐ฆ๐ฌ ๐ญ๐ฆ๐ช๐ฅ๐ฆ๐ณ ๐ท๐ข๐ฏ Podium Eibergen. ๐๐ฐ๐ฅ๐ช๐ถ๐ฎ ๐๐ช๐ฃ๐ฆ๐ณ๐จ๐ฆ๐ฏ ๐ฐ๐ณ๐จ๐ข๐ฏ๐ช๐ด๐ฆ๐ฆ๐ณ๐ต ๐ฌ๐ญ๐ข๐ด๐ด๐ช๐ฆ๐ฌ๐ฆ ๐ค๐ฐ๐ฏ๐ค๐ฆ๐ณ๐ต๐ฆ๐ฏ ๐ฐ๐ฑ ๐ฅ๐ฆ ๐๐ณ๐ข๐ค๐ฌ๐ฎ๐ข๐ฏ๐ฃ๐ฐ๐ฆ๐ณ๐ฅ๐ฆ๐ณ๐ช๐ซ ๐ช๐ฏ ๐๐ช๐ฃ๐ฆ๐ณ๐จ๐ฆ๐ฏ ๐ฆ๐ฏ ๐ข๐ฏ๐ฅ๐ฆ๐ณ๐ฆ ๐ฌ๐ญ๐ฆ๐ช๐ฏ๐ฆ ๐ฑ๐ฐ๐ฅ๐ช๐ข ๐ช๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐ฐ๐ฎ๐จ๐ฆ๐ท๐ช๐ฏ๐จ. ๐๐ฏ ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ช๐ฏ๐ต๐ช๐ฆ๐ฎ๐ฆ ๐ฆ๐ฏ ๐จ๐ข๐ด๐ต๐ท๐ณ๐ช๐ซ๐ฆ ๐ด๐ฆ๐ต๐ต๐ช๐ฏ๐จ (๐ต๐ถ๐ด๐ด๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ฆ 50-100 ๐จ๐ข๐ด๐ต๐ฆ๐ฏ, ๐ฏ๐ถ ๐ช๐ฏ ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ข๐ข๐ฏ๐จ๐ฆ๐ฑ๐ข๐ด๐ต๐ฆ ๐ค๐ฐ๐ณ๐ฐ๐ฏ๐ข๐ด๐ฆ๐ต๐ต๐ช๐ฏ๐จ) ๐ฎ๐ข๐ฌ๐ฆ๐ฏ ๐ฑ๐ถ๐ฃ๐ญ๐ช๐ฆ๐ฌ ๐ฆ๐ฏ ๐ฎ๐ถ๐ด๐ช๐ค๐ช ๐ด๐ข๐ฎ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐ด๐ง๐ฆ๐ฆ๐ณ. ๐๐ข๐ฌ ๐๐ฏ ๐ฉ๐ฆ๐ญ๐ฑ๐ต ๐ฎ๐ฆ๐ต ๐ค๐ฐ๐ข๐ค๐ฉ๐ช๐ฏ๐จ, ๐ฑ๐ณ๐ฐ๐ฎ๐ฐ๐ต๐ช๐ฆ ๐ฆ๐ฏ ๐จ๐ฆ๐ญ๐ฅ.
๐ช๐ฎ๐ ๐ฏ๐ฒ๐๐ฒ๐ธ๐ฒ๐ป๐ ๐๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ท๐ผ๐ ๐ด๐ฒ๐น๐๐ธ?
“Samen met vrienden muziek maken op het podium, voor elkaar en voor de mensen in de zaal. Op de beste momenten ontstaat er dan een tijdelijke werkelijkheid. Na de laatste noot heeft zich een blijvende herinnering gevormd.”
๐ช๐ฒ๐น๐ธ๐ฒ ๐บ๐๐๐ถ๐ธ๐ฎ๐ป๐ ๐ฏ๐ฒ๐๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ ๐ท๐ฒ?
“Dat zijn de eerste violisten waar ik als kind naar luisterde: David Oistrach en Ivry Gitlis. Deze heren behoorden tot de wereldtop in de periode na de Tweede Wereldoorlog en daarna in de jaren zestig. Heden ten dage bewonder ik het kwartet Quatuor รbรจne en violist Daniel Rowland, bekend van onder andere zijn Stift Muziekfestival. Ik bewonder hen om hun persoonlijkheid en de manier waarop ze muziek benaderen.”
๐ฉ๐ฎ๐ป ๐๐ฒ๐น๐ธ๐ฒ ๐ฐ๐ผ๐บ๐ฝ๐ผ๐ป๐ถ๐๐ ๐๐ฝ๐ฒ๐ฒ๐น ๐ท๐ฒ ๐ต๐ฒ๐ ๐น๐ถ๐ฒ๐ณ๐๐ ๐๐ฒ๐ฟ๐ธ?
“Ik kan telkens weer verrast worden als ik een nieuw stuk bestudeer. Voor eventjes verandert zoโn muziekstuk dan in mijn favoriete muziekstuk. Vorige week speelde ik een stuk van Gรฉza Frid, de man vluchtte vlak voor de Tweede Wereldoorlog van Hongarije naar Nederland. Heel inspirerend en ik wil na zoโn eerste ontmoeting meteen meer over hem weten. Maar als ik iemand van de gevestigde orde moet noemen, dan kies ik Beethoven.”
๐ช๐ฒ๐น๐ธ๐ฒ ๐๐ฒ๐ฟ๐น๐ฒ๐ถ๐ฑ๐ถ๐ป๐ด ๐ธ๐๐ป ๐ท๐ฒ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐๐ฒ๐ฒ๐ฟ๐๐๐ฎ๐ฎ๐ป?
“Een rit in mijn Lancia Fulvia Berlina uit 1972 en lekker eten, liefst de Italiaanse keuken.”
๐๐ผ๐ฒ ๐บ๐ผ๐๐ถ๐๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ท๐ถ๐ท ๐ท๐ฒ๐๐ฒ๐น๐ณ?
“Deze coronaperiode besefte ik al thuiszittend dat ik muziek wil delen. Ik mis het delen van de muzikale ervaring met collegaโs en publiek. Bovendien mis ik ook de stress voorafgaand aan een concert. Mijn motivatie ligt in mijn werk verborgen.
Ik kom uit een muzikale familie en ben de 4e generatie Brackman die professioneel musicus is. Een muziekfamilie motiveert ook en op meer dan รฉรฉn manier. Ik hoef bijvoorbeeld niet uit te leggen waarom ik van de viool houd. Bovendien word ik in mijn keuze gestimuleerd, hetgeen toch wel zeldzaam is als ik collega-musici mag geloven.
Veel van mijn muziekcollegaโs ken ik al vanaf mijn tiende. Je doorloopt tegelijkertijd de levensfases en ontmoet elkaar op concoursen. Er vallen in onze wereld veel prijzen te winnen, dus er is sprake van een zekere mate van competitie. Als je mensen om je heen ziet winnen ervaar je ook die competitie en ga je jezelf afvragen of je goed genoeg bent als je niet wint. Ik maakte gelukkig al vrij vroeg de keuze om niet aan competitie alleen vast te houden. Ik geef de voorkeur aan sรกmen iets laten ontstaan: elkaar versterken, van elkaar leren en inspireren. Mijn keuze voor kamermuziek en mijn werk voor Podium Eibergen is een bewijs van die koers.”
๐๐ผ๐ฒ ๐ฏ๐ฒ๐๐ฐ๐ต๐ฟ๐ถ๐ท๐๐ฒ๐ป ๐บ๐ฒ๐ป๐๐ฒ๐ป ๐ท๐ฒ?
“Iemand met een sterke persoonlijkheid, geduldig en betrouwbaar. Mensen komen naar mij toe met vragen of ze vragen me naar hun muziek te luisteren. Dat vind ik geweldig. De openheid die ik uitstraal koester ik. Ik zie musici niet als concurrenten. Muziek is het doel, niet de persoon.”
๐ช๐ฎ๐ ๐ถ๐ ๐ท๐ฒ ๐ด๐ฟ๐ผ๐ผ๐๐๐๐ฒ ๐ฝ๐ฟ๐ฒ๐๐๐ฎ๐๐ถ๐ฒ?
“In 2018 won ik de 3e prijs bij het Nederlands Vioolconcours Oskar Back, alsmede de NTR-Prijs Beste Uitvoering Opdrachtcompositie (โAerikoโ van Calliope Tsoupaki). Daar ben ik trots op. Maar ik wil ook als prestatie het opzetten van Podium Eibergen noemen. Daarmee brengen we klassieke muziek op niveau naar de Achterhoek. Als prestatie zie ik bovendien dat ik al acht jaar met dezelfde groep muziekvrienden samenwerk; telkens zoeken we elkaar weer op. Daarnaast heb ik vanuit de organisatie Connect By Music muziek gemaakt met kinderen in het vluchtelingenkamp Moria in Griekenland. Ik maak muziek op hoog niveau en perfectioneer dagelijks mijn spel maar tijdens de trip naar Moria werd ik geconfronteerd met de kracht van muziek in al zโn eenvoud. Samen met de kids speelden we volksliedjes, de kinderen met trommeltjes en eenvoudige gitaren en ik met mijn viool. Muziek is een universele taal die taalbarriรจres overstijgt. Dat zag ik in Moria met eigen ogen, waar je mensen uit verschillende windstreken treft. Het raakte mij diep.
In Nederland lijken we soms te vergeten hoe belangrijk de kracht van muziek is. Cultuur wordt als hobby afgedaan, er wordt op beknibbeld of de aandacht ervoor ontbreekt, terwijl het volgens mij een levensbehoefte is. Geen eerste levensbehoefte zoals een dak boven je hoofd, maar toch zeker iets dat een groots gemis vormt wanneer het ontbreekt. Met Podium Eibergen willen we daarom in de toekomst basisschoolleerlingen benaderen met lespakketten over muziek. Ik wil laten zien dat muziek er toe doet.”
๐ช๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ผ๐บ ๐๐ผ๐ฒ๐น ๐ท๐ฒ ๐ท๐ฒ ๐๐ต๐๐ถ๐ ๐ถ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐๐ฐ๐ต๐๐ฒ๐ฟ๐ต๐ผ๐ฒ๐ธ?
“Ik ben opgegroeid in Amsterdam. Van jongs af aan gaf ik veel concerten in het oosten van Nederland. Ik groeide op met het gevoel dat ik welkom ben in het oosten, dat ik er thuis hoor en dat mijn muziek er gewaardeerd wordt. Ik woon nu in Den Haag. Mijn ouders en mijn zusje wonen sinds 2,5 jaar in de Achterhoek, op onze ‘Brackman boerderij’. Een plek in de natuur met alle ruimte voor muziek en een van de locaties van Podium Eibergen.”
๐๐ฐ๐ฐ๐ณ ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ด๐ฆ๐ณ๐ช๐ฆ ๐ฌ๐ข๐ฎ๐ฆ๐ณ๐ฎ๐ถ๐ป๐ช๐ฆ๐ฌ๐ค๐ฐ๐ฏ๐ค๐ฆ๐ณ๐ต๐ฆ๐ฏ ๐ช๐ฏ 2022 ๐ป๐ฐ๐ฆ๐ฌ๐ต ๐๐ช๐ฎ ๐ฏ๐ฐ๐จ ๐ญ๐ข๐ข๐จ๐ฅ๐ณ๐ฆ๐ฎ๐ฑ๐ฆ๐ญ๐ช๐จ๐ฆ ๐ค๐ฐ๐ฏ๐ค๐ฆ๐ณ๐ต๐ญ๐ฐ๐ค๐ข๐ต๐ช๐ฆ๐ด ๐ช๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐๐ค๐ฉ๐ต๐ฆ๐ณ๐ฉ๐ฐ๐ฆ๐ฌ, ๐ต๐ช๐ฑ๐ด ๐ป๐ช๐ซ๐ฏ ๐ธ๐ฆ๐ญ๐ฌ๐ฐ๐ฎ ๐ท๐ช๐ข ๐ช๐ฏ๐ง๐ฐ@๐ฑ๐ฐ๐ฅ๐ช๐ถ๐ฎ๐ฆ๐ช๐ฃ๐ฆ๐ณ๐จ๐ฆ๐ฏ.๐ฏ๐ญ.
Tekst: Ilja Vaags Zwarte Cross Maรฑana Maรฑana
Foto’s: Martine Siemens Fotografie
Website: Podium Eibergen